AINUTLAATUINEN, VOIMAKAS TODISTUS!
Kolme vuorokautta kuolleena ollut buddhalaismunkki heräsi henkiin ruumisarkussaan ennen kuin ruumis aiottiin polttaa! Herättyään kuolleista hänestä
tuli väkevä Jeesuksen todistaja. Seuraavissa kappaleissa esitetty todistus on kopioitu suoraan tämän kuolleista heräämisen kokeneen miehen puheesta ääninauhalta.
Monet Myanmarin hengelliset johtajat ovat tarkistaneet kertomuksen ja todenneet sen aidoksi.
Tässä todistuksessa on näkökulmia
ja kokemuksia, jotka saattavat johtaa sinut miettimään omaa "teologiaasi". Aina kun puhutaan kuolemanjälkeisistä tapahtumista ja hengen maailman todellisuudesta ollaan meille oudolla alueella. Jumala on sallinut vain harvoille tämänkaltaisia
kokemuksia, mutta niillä on oma tarkoituksensa Kristuksen ruumiin rakentamisessa. Tutkimalla asioita Pyhän Hengen valossa voimme jokainen avartua hengessämme ja saada aivan henkilökohtaistakin ilmestystä hengellisistä todellisuuksista.
Jumala on antanut tämän todistuksen meidän ajallemme aivan erityistä tarkoitusta varten, jotta hengellinen maailma avautuisi ihmisten silmien eteen ja jotta Jeesuksen Kristuksen evankeliumi tulisi yhä kirkastetummaksi. Meidän
kannattaa tutustua tähän todistukseen ja antaa sen vaikuttaa sydämissämme. Tämän todistuksen antanut mies on johtanut satoja buddhalaisia munkkeja Jeesukselle ja on joutunut vankilaan tämän takia. Poliisi on takavarikoinut
tämän todistuksen sisältäviä nauhoja ja niiden hallussapitoa pidetään Myanmarin kansalaisille vaarallisena!
2. NIMENI ON PAUL, JOKA TULI TAKAISIN ELÄMÄÄN
Varhaiset vuoteni
Hei! Nimeni on Athet Pyan Shinthaw Paulu. Olen kotoisin Myanmar'ista
(entinen Burma).
Haluan kertoa teille todistukseni siitä, mitä minulle tapahtui, mutta ensin haluaisin antaa teille lyhyen selvityksen kasvuvuosistani.
Synnyin vuonna 1958 Bogalen kaupungissa, joka sijaitsee Irawadi-joen suistoalueella
eteläisessä Myanmarissa. Vanhempani, jotka olivat hartaita buddhalaisia kuten suurin osa Myanmarin kansasta, antoivat minulle nimen Thitpin (joka suomeksi käännettynä merkitsee 'puu'). Elämämme oli hyvin yksinkertaista kasvuaikanani.
13-vuotiaana jätin koulunkäynnin ja aloin työskennellä kalastusaluksella. Pyydystimme kaloja ja joskus myös katkarapuja Irawadin alueen lukuisista joista ja virroista. Kuudentoista ikäisenä minusta tuli veneen johtaja.
Siihen aikaan asuimme Ylä-Mainmahlagyon saarella (Mainmahlagyon merkitsee suomeksi Kauniin naisen saarta), joka sijaitsee pohjoiseen päin Bogalesta, jossa olin syntynyt. Tämä paikkakunta on noin 100 mailia lounaaseen Yangon'ista (Rangoon),
joka on maamme pääkaupunki.
Eräänä päivänä ollessani 17-vuotias, saimme suuren joukon kaloja verkkoihimme. Tämän kalapaljous veti suurta krokotiilia meidän puoleemme. Se seurasi venettämme ja
yritti hyökätä kimppuumme. Olimme kauhuissamme ja aivan suunniltaan ollen soudimme veneemme joen rantaan niin nopeasti kuin vain kykenimme. Krokotiili seurasi meitä ja murskasi veneemme pyrstöllään. Huolimatta siitä
ettei kukaan kuollut tässä tapahtumassa, se vaikutti voimakkaasti elämääni. En halunnut enää kalastaa. Pieni veneemme upposi krokotiilin hyökkäyksessä ja meidän oli tuona iltana palattava kotikyläämme
matkustajalaivalla.
Pian tämän jälkeen isäni työnantaja siirsi hänet Yangon Cityyn. 18-vuotiaana minut lähetettiin buddhalaisluostariin harjoittelijamunkiksi. Useimmat vanhemmat Myanmarissa yrittävät lähettää
poikansa buddhalaisluostariin ainakin joksikin ajaksi, sillä vanhemmille on kunniaksi se, että heidän poikansa on tämän kaltaisessa palveluksessa. Olemme kunnioittaneet tätä tapaa monien satojen vuosien ajan.
Antautunut Buddhan opetuslapsi
Kun olin 19 vuotta ja kolme kuukautta vanha (vuonna 1977), minusta tuli tavallinen munkki.
Luostarin vanhin munkki antoi minulle uuden buddhalaisnimen, kuten maassamme on tapana. Nyt minua kutsuttiin U Nata
Pannita Asthinthuriya'ksi. Kun meistä tulee munkkeja, emme enää käytä sitä nimeä, jonka vanhempamme syntyessämme meille antoivat. Elin luostarissa, jota kutsutaan Mandalay Kyaisan Kyaing. Luostarin vanhinta munkkia kutsuttiin
U Zadila Kyar Ni Kan Sayadaw (U Zadila on hänen arvonimensä). Hän oli siihen aikaan kaikkein kuuluisin buddhalaismunkki koko Myanmarissa. Kaikki tunsivat hänet. Ihmiset kunnioittivat häntä laajasti ja arvostivat häntä
suurena opettajana. Sanon että hän oli, sillä 1983 hän äkillisesti kuoli jouduttuaan tuhoisaan auto-onnettomuuteen. Hänen kuolemansa järkytti kaikkia. Siihen aikaan olin ollut kuusi vuotta munkkina.
Yritin olla niin
hyvä munkki kuin vai saatoin ja seurasin kaikkia buddhalaisuuden ohjeita.
Eräässä vaiheessa muutin asumaan hautausmaalle, jossa elin ja mietiskelin jatkuvasti. Jotkut munkit, jotka todella haluavat tulla tuntemaan kaikkia Buddhan totuuksia,
tekevät saman kaltaisia asioita kuin minä tein. Jotkut menevät syvälle metsiin, jossa he elävät itsensä kieltämisessä ja köyhyydessä. Minä tavoittelin pääsyä eroon itsekkäistä
ajatuksista ja haluista, halusin paeta sairautta ja kärsimystä ja halusin päästä vapaaksi tämän maailmanpiiristä. Hautausmaalla en pelännyt haamuja. Yritin päästä sellaiseen sisäiseen rauhaan
ja itsekuriin, että jos vaikka hyttynen laskeutui käsivarrelleni annoin sen pistää itseäni sen sijaan että olisin huitaissut sen pois.
Vuosikausia yritin kovasti tulla niin hyväksi munkiksi kuin vain voin ja olla vahingoittamatta
ketään. Opiskelin pyhiä buddhalaiskirjoituksia aivan kuten kaikki esi-isäni ennen minua.
Elämäni eteni munkkina kunnes tulin hyvin, hyvin sairaaksi. Olin siihen aikaan Mandalayssa ja minut oli pakko viedä sairaalahoitoon.
Lääkärit tekivät joitakin kokeita ja kertoivat minulla olevan saman aikaisesti sekä keltakuumeen että malarian! Oltuani sairaalassa noin kuukauden ajan vointini vai huononi. Lääkärit kertoivat, ettei minulla ollut
mitään mahdollisuuksia parantua ja lähettivät minut pois sairaalasta tekemään valmisteluja kuolemaa varten.
Tämä on lyhyt kuvaus menneisyydestäni. Nyt haluan kertoa teille jotakin niistä
ainutlaatuisista
asioista, joita minulle tapahtui tämän jälkeen...
Näky joka muutti elämäni ikuisiksi ajoiksi
Sen jälkeen kun minut oli päästetty pois sairaalasta menin takaisin luostariin, jossa toiset munkit huolehtivat
minusta. Tulin yhä heikommaksi ja vaivuin tajuttomuuteen. Myöhemmin sain tietää, että todellisuudessa olin kuolleena kolmen päivän ajan. Ruumiini alkoi jo mädäntyä ja haista ja sydämeni lakkasi sykkimästä.
Ruumiini oli jo valmistettu polttohautausta varten ja käynyt läpi buddhalaiset puhdistamisrituaalit.
Vaikka olin häipynyt pois ruumiistani muistan mieleni ja henkeni olleen täysin valppaat. Olin äärimmäisen voimakkaassa
myrskyssä. Valtava tuuli tasoitti koko maaston kunnes pystyssä ei ollut enää ainuttakaan puuta tai mitään muutakaan, vain paljas tasanko. Kävelin jonkin aikaa erittäin nopeasti tätä tasankoa pitkin. Missään
ei ollut ainuttakaan toista ihmistä - olin aivan yksin. Jonkin ajan kuluttua ylitin erään joen. Joen toisella puolella näin aivan hirveän
kauhistuttavan tulisen järven. Buddhalaisuudessa meillä ei ole käsitystä
tämän kaltaisesta paikasta. Aluksi olin hämmennyksissäni enkä tiennyt paikan olevan helvetti ennen kuin näin Yaman, helvetin kuninkaan (Lukuisissa kulttuureissa läpi Aasian nimitetään helvetin kuningasta Yamaksi.)
Sen kasvot ja ruumis olivat leijonan kaltaiset, mutta sen jalat sellaiset kuin naga'lla (käärmeenhenki). Sillä oli useita sarvia päässään. Sen kasvot olivat raivoisat ja olin äärettömän peloissani. Vapisten
kysyin siltä sen nimeä. Se vastasi "Olen helvetin´kuningas, Tuhoaja."
Hirveän
kauhistuttava tulinen järvi
Helvetin kuningas käski minun katsoa tuliseen järveen. Katsoin ja näin sahramin
värisiä kaapuja, joita buddhalaismunkit käyttävät Myanmarissa. Katsoin tarkemmin ja näin kaljuksiajetun miehen pään. Kun katsoin miehen kasvoja näin hänen olevan U Zadila Kyar Ni Kan Sayadaw (se kuuluisa munkki,
joka oli kuollut auto-onnettomuudessa vuonna 1983). Kysyin Helvetin kuninkaalta, miksi minun entinen johtajani oli suljettu tähän kidutuksen järveen.
"Miksi hän on tässä tulijärvessä? Hän oli hyvä opettaja.
Hänellä oli jopa opetuskasetti 'Oletko koira vai mies?', joka oli auttanut tuhansia ihmisiä ymmärtämään, että heidän arvonsa ihmisinä on paljon suurempi kuin eläinten." Helvetin kuningas vastasi, "Kyllä,
hän oli hyvä opettaja, mutta hän ei uskonut Jeesukseen Kristukseen. Siksi hän on helvetissä."
Minun käskettiin katsoa myös erästä toista henkilöä, joka oli tulessa. Näin miehen, jonka hyvin pitkät
hiukset olivat kiedottu hänen päänsä vasemmalle puolelle. Hän oli myös pukeutunut kaapuun. Kysyin helvetin kuninkaalta, "Kuka tämä mies on?" Tämä vastasi, "Hän on se jota te palvotte: Gautama (Buddha)."
Olin hyvin levoton kun näin Gautaman helvetissä.
Vastustin, "Gautamalla oli hyvä etiikka ja moraalinen luonne, miksi hän on kärsimässä tässä tulijärvessä?" Helvetin kuningas vastasi minulle, "Ei sillä
ole mitään merkitystä kuinka hyvä hän oli. Hän on täällä koska hän ei uskonut Iankaikkiseen Jumalaan."
Sitten näin toisen miehen, joka näytti siltä kuin hänellä olisi ollut sotilaan
varustus. Hänellä oli suuri haava rinnassaan. Kysyin, "Kuka tämä mies on?" Helvetin kuningas sanoi," Tämä on Aung San, Myanmarin kapinallisjohtaja." Minulle kerrottiin, "Aung Sun on täällä koska hän vainosi
ja tappoi kristittyjä, mutta ennen kaikkea muuta hän on täällä koska hän ei uskonut Jeesukseen Kristukseen." Myanmarissa ihmisillä on yleinen sanontatapa, 'Sotilaat eivät koskaan kuole, he elävät edelleen."
Minulle kerrottiin että helvetin legioonilla on
sananpartena 'Sotilaat eivät koskaan kuole, mutta he joutuvat helvettiin ikuisiksi ajoiksi'.
Katsoin ja näin vielä yhden miehen tulijärvessä. Hän oli hyvin kookas
mies ja pukeutunut sotilasasuun. Hänkin piti miekkaa ja kilpeä käsissään. Tällä miehellä oli haava otsassaan.
Tämä mies oli kookkaampi kuin kukaan, jonka olen koskaan nähnyt. Hänen pituutensa
oli kuusi kyynärää plus yksi vaaksa. Helvetin kuningas sanoi, "Tämän miehen nimi on Goljat.
Hän on helvetissä koska hän pilkkasi Iankaikkista Jumalaa sekä tämän palvelijaa Daavidia." Olin hämilläni,
koska en tiennyt keitä Goljat tai Daavid olivat. Helvetin kuningas sanoi,
"Goljatista kerrotaan kristittyjen Raamatussa. Et tunne häntä nyt, mutta kun sinusta tulee kristitty, tulet tuntemaan kuka hän on."
Sitten minut vietiin
paikkaan, jossa näin sekä rikkaitten että köyhien valmistautuvan syömään ilta-ateriaansa. Kysyin, "Kuka valmistaa ruuan näille ihmisille?" Helvetin kuningas vastasi, "Köyhien on keitettävä oman ruokansa,
mutta rikkaat hankkivat toiset keittämään ruuan itselleen." Kun rikkaitten ruoka oli valmistettu, he istuutuivat syömään. Heti kun he aloittivat tuli esiin paksua savua. Rikkaat söivät niin nopeasti kuin pystyivät
rauhoittaakseen omaatuntoaan. Heillä oli vaikeuksia hengittää paksun savun takia. Heidän oli syötävä nopeasti, sillä he pelkäsivät menettävänsä rahansa. Heidän rahansa oli heidän jumalansa.
Toinen helvetin kuningas tuli luokseni. Näin myös olennon, jonka tehtävänä oli lämmittää tulia tulijärven alla niin että se pysyi kuumana. Tämä olento kysyi minulta, "Oletko sinäkin menossa
tuliseen järveen?" Vastasin, "En! Olen täällä vain katselemassa! Tämän tulta lämmittävän olennon olemus oli todella kauhistuttava. Hänellä oli kymmenen sarvea päässään ja hänen
kädessään olevan keihään päässä oli seitsemän terävää piikkiä. Olento kertoi minulle, "Olet oikeassa. Olet todella tullut vain katselemaan. En voi löytää nimeäsi täältä."
Hän sanoi, "Sinun täytyy mennä takaisin samaa tietä, jota tulit." Hän osoitti minulle aution tasangon suuntaan, jota pitkin olin kävellyt ennen kuin tulin tulijärvelle.
Ratkaisun tie
Kävelin
pitkän aikaa kunnes vuosin verta. Minun oli kuuma ja tunsin suura kipua. Lopulta kun olin kävellyt arviolta kolme tuntia tulin leveälle tielle. Kuljin tätä tietä pitkin jonkin aikaa kunnes tulin tienhaaraan. Toinen tie, joka lähti
vasemmalle, oli leveä. Oikealle lähtevä tie oli pienempi. Tienhaarassa oli tieviitta, jossa luki että vasemmalle vievä tie oli niitä varten jotka eivät usko Herraan Jeesukseen Kristukseen. Pienempi tie oikealle oli Jeesukseen
uskovia varten.
Minua kiinnosti se, mihin leveämpi tie johti, joten aloin kulkea sitä pitkin. Noin kolmensadan metrin päässä edelläni käveli kaksi miestä. Yritin saada heidät kiinni niin että olisin
voinut kävellä heidän kanssaan. Mutta vaikka kuinka kovasti koetin en voinut saavuttaa heitä, joten käännyin takaisin ja palasin tienhaaraan. Katselin edelleen näitä kahta miestä kun he kävelivät tietä
pitkin poispäin minusta. Kun he saavuttivat tienpään heidät äkillisesti puukotettiin. Nuo kaksi miestä huusivat kovassa kivussa! Minä myös huusin kun näin mitä heille tapahtui! Tajusin että suurempi tie
johti sitä pitkin kulkevat suureen vaaraan.
Katselin Taivaaseen
Aloin kävellä uskovaisten tietä sen sijaan. Matkattuani noin tunnin ajan tien pinta vaihtui puhtaaksi kullaksi. Se oli niin puhdas, että kun
katselin alas saatoin nähdä oman kuvajaiseni täydellisesti. Näin miehen seisovan edessäni. Hänen yllään oli valkoinen viitta. Kuulin myös kaunista laulua. Oi, se oli niin kaunista ja puhdasta! Se oli paljon parempaa
ja merkityksellisempää ylistystä kuin meillä on kirkoissa täällä maan päällä. Kysyin häneltä,
"Mikä on nimesi?" mutta hän ei vastannut. Kun olin kysynyt hänen nimeään
kuusi kertaa, mies vastasi, "Minä olen se jolla on taivaan avain. Taivas on todella erittäin kaunis paikka. Et voi mennä sinne nyt, mutta jos seuraat Jeesusta Kristusta sinä pääset sinne kun elämäsi maan päällä
loppuu." Tämän miehen nimi oli Pietari.
Sitten Pietari pyysi minua istumaan ja hän osoitti minulle paikkaa pohjoisen suunnassa.
Pietari
sanoi, "Katso pohjoiseen ja näe Jumala luomassa ihmistä." Näin Iankaikkisen Jumalan etäältä. Jumala sanoi enkelille, "Tehkäämme ihminen." Enkeli vetosi Jumalaan ja sanoi, "Ole hyvä, älä tee ihmistä.
Hän tulee tekemään väärin ja murehduttamaan
sinua.(Burman kielessä kirjaimellisesti: 'Hän saa sinut menettämään kasvosi.')" Mutta Jumala loi kuitenkin ihmisen. Jumala puhalsi ihmiseen ja tämä
tuli eläväksi. Hän antoi hänelle nimen 'Adam'. (Huom! Buddhalaiset eivät usko ihmisen luomiseen, joten tällä kokemuksella oli merkittävä vaikutus munkkiin).
Takaisinlähetettynä ja uudelleen nimitettynä
Siten Pietari sanoi, "Nouse nyt ja palaa sinne mistä tulit. Puhu ihmisille, jotka palvovat Buddhaa ja epäjumalia. Kerro heille, että heidän on mentävä helvettiin, jos he eivät
muutu. Myöskin niiden, jotka rakentavat temppeleitä ja epäjumalia on mentävä helvettiin. Kaikki ne, jotka antavat uhreja munkeille saadakseen itselleen ansiota, joutuvat myös helvettiin. Kaikki ne jotka rukoilevat munkkeja ja
kutsuvat heitä 'Pra'ksi ( munkeille kunnioitusta osoittava arvonimi) joutuvat helvettiin. Ne jotka manaavat ja 'antavat elämän' epäjumalille joutuvat helvettiin." Pietari käski minun palata maahan ja todistaa asioista, jotka olin nähnyt.
Hän myös sanoi, "Sinun on puhuttava uudessa nimessäsi. Tästä alkaen sinua on kutsuttava nimellä Athet Pyan Shinthaw Paulu (Paul, joka palasi elämään).
En halunnut palata. Halusin mennä Taivaaseen.
Enkelit aukaisivat kirjan. Ensin he etsivät lapsuuteni nimeä (Thitpin) kirjasta, muta he eivät voineet löytää sitä. Sitten he etsivät sitä nimeä, joka minulle annettiin kun tulin buddhalaismunkiksi (U Nata
Pannita Ashinthuriya), mutta sitäkään ei ollut kirjoitettu kirjaan. Sitten Pietari sanoi, "Sinun nimeäsi ei ole kirjoitettu tänne. Sinun on palattava ja todistettava Jeesuksesta buddhalaisille ihmisille."
Kävelin takaisin
kultaista tietä pitkin. Jälleen kuulin kaunista laulua, jonka kaltaista en ole kuullut koskaan ennen tai sen jälkeen. Pietari käveli kanssani kunnes minun oli aika palata maan päälle. Hän näytti minulle tikkaat, jotka
ulottuivat Taivaasta taivaalle. Tikkaat eivät ulottuneet maahan asti vaan loppuivat keskitaivaalle. Tikkailla näin useita enkeleitä, toiset
menivät ylös Taivaaseen ja toiset alas tikapuita pitkin. He olivat erittäin kiireisiä.
Kysyin Pietarilta, "Keitä he ovat?" Pietari vastasi, "He ovat Jumalan sanansaattajia. He raportoivat
Taivaaseen kaikkien niiden nimet, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen samoin kuin niiden nimet, jotka eivät usko." Sitten Pietari sanoi, että
oli minun aikani mennä takaisin.
Se on haamu!
Seuraava asia, jonka tiedostin, oli itkevien äänet. Kuulin oman äitini itkevän, "Poikani, miksi sinä jätit meidät nyt?" Kuulin myös useiden muiden itkevän.
Tajusin makaavani laatikossa.
Aloin liikkua. Äitini ja isäni alkoivat huutaa, "Hän elää! Hän elää!" Toiset ihmiset, jotka olivat kauempana, eivät uskoneet vanhempiani. Sitten asetin käteni laatikon reunoille
ja nousin
istumaan. Monet ihmiset joutuivat kauhun valtaan. He huusivat, "Se on haamu!" ja juoksivat pakoon niin nopeasti kuin heidän jalkansa vain kantoivat.
Ne, jotka jäivät paikoilleen, olivat kykenemättömiä puhumaan
ja tärisivät. Huomasin istuvani haisevan liemen ja ruumiin eritteiden keskellä, joita oli kolmen ja puolen kupillisen verran.
Tämä neste oli tullut ulos vatsastani ja sisältäni, sinä aikana, jonka ruumiini oli maannut
arkussa. Tästä ihmiset tiesivät, että todella olin ollut kuollut. Arkun sisäpuolella oli eräänlainen muovilakana kiinnitettynä arkunpuuhun. Tämä muovi oli asetettu sinne juuri ruumiin nesteiden varalta, sillä
monista kuolleitten ruumiista erittyy paljon samankaltaista nestettä kuin minusta.
Myöhemmin sain tietää, että olin ollut vain hetkisen päässä polttohautaamisen liekeistä.
Myanmarissa ihmiset asetetaan
arkkuun, kansi naulataan kiinni ja sitten koko arkku poltetaan. Silloin kun tulin takaisin elämään, äidilleni ja isälleni oli sallittu vielä viimeisen kerran katsoa ruumistani. Muutaman hetken kuluttua arkkuni kansi olisi naulattu
kiinni ja
minut olisi polttohaudattu!
Välittömästi aloin selittää asioita, joita olin nähnyt ja kuullut. Ihmiset olivat hämmästyneitä.
Kerroin heille miehistä, jotka olin nähnyt tulisessa
järvessä. Kerroin heille, että vain kristityt tietävät totuuden. Meitä ja meidän esi-isiämme on petetty tuhansien vuosien ajan! Kerroin, että kaikki mihin me uskoimme oli valhetta. Ihmiset olivat hämmästyneitä,
sillä he tiesivät minkä kaltainen munkki olin ollut ja kuinka innokkaasti olin seurannut Buddhan opetuksia.
Kun Myanmarissa joku kuolee, hänen nimensä, ikänsä kirjoitetaan arkun ulkoreunaan. Kun munkki kuolee, munkin
nimi, ikä ja palvelus vuosien määrä kirjoitetaan arkun sivulle. Minut oli jo merkitty kuolleeksi, mutta kuten voitte nähdä, minä elän nyt!
Loppusanat
Sen jälkeen kun 'Paul joka palasi takaisin elämään' koki edellä kerrotun hän on pysynyt uskollisena Herran Jeesuksen Kristuksen todistajana. Burmalaiset
pastorit ovat kertoneet meille, että hän johdattanut satoja muita munkkeja uskomaan Kristukseen. Hänen todistuksensa on mitä ilmeisimmin täysin vailla kompromisseja. Sen vuoksi hänen sanomansa on loukannut monia ihmisiä,
jotka eivät voi hyväksyä, että on vain yksi tie Taivaaseen: Herra Jeesus Kristus. Huolimatta suuresta vastustuksesta, hänen kokemuksensa olivat niin todelliset hänelle ettei hän ole horjunut.
Monivuotisen buddhalaisuuden ja tiukan buddhalaisoppien seuraamisen jälkeen, hän välittömästi kuolleista herättyään julisti Kristuksen evankeliumia ja kehotti toisia munkkeja luopumaan kaikista vääristä jumalista ja seuraamaan Jeesusta Kristusta koko sydämellään. Ennen sairautensa ja kuolemansa aikaa hänellä ei ollut minkään kaltaista kosketusta kristillisyyteen. Kaikki mitä hän oppi noiden kolmen päivän aikana, jotka hän oli kuolleena, oli täysin uutta hänelle.
Markku Grahn 15.01.2022 12:54
Onko tästä olemassa thaikielistä tai englanninkielistä esitettä jossain ? Pitäis saada eräälle thaimaalaiselle tämä asia tietoon hänen omalla kielellään.
Riku 15.01.2022 16:34
https://kesaksian-kristen.blogspot.com/2008/11/budha-masuk-kristen-athet-pyan-shinthaw.html?m=1
Vesa Vollakka 07.07.2016 20:44
Aamen! Kristuksessa on ikuisen elämän sanat, niin Pietarikin on kokenut! Aamen
Aarno 21.08.2014 12:16
Uskon tämänkin kertomuksen! Kiitos Paul! Olen itse ollut Helvetin esikartanoissa demonien kiusattavana. Jeesus pelasti minut sieltä!
Veera 30.09.2013 14:00
Tosi upea kertomus!
marja-liisa saarinen 29.07.2013 20:11
Jeesus herättää kuolleista tänäkin päivänä !
Uusimmat kommentit
03.12 | 11:10
Hei, Risto. Tämä on Hengellinen kotikirjasto, ei Mairen kotisivu. ...
03.12 | 04:10
En ole aikoihin kuullut mitään näin upeita.Syvät,kaun...
26.11 | 22:13
Aivan upeita ja koskettavaa musiikkia.Vierailit,säestit ja lauloit Varapäree...
03.11 | 15:39
Tässä kansiossa, Markon kuvia-ensimmäinen ylläpitäjä. Myös ...